søndag den 23. september 2012

Strikkekursus ? ja, og meget andet spændende

Så har jeg været på strikkekursus i to dage - og hvilket kursus. Arrangøren  af kurset er Nordens hus i Tórshavn, og jeg har være på flere kurser der, da de får strikkere til Færøerne som har en anderledes vinkel end vores traditionelle, som vi er vokset op med.

Kurset denne gang blev holdt af Randi Samsonsen, som er født på øerne, har boet nogle år i Danmark, så igen på øerne, derefter igen udenlands for at uddanne sig, og gennem sin uddannelse har hun bl. a. været på kunstskole i Sverige, og nu til sommer blev hun færdig på Designskolen i Kolding som tekstildesigner  med sin kollektion som hun kalder 


I beskrivelsen til kurset stod, at vi skulle have al slags garn og andet spændende med - tyndt, tykt, ujævnt garn, systråd, snøre, perler o.s.v. og så skulle vi have en ting med, som skulle kunne ligge i vores håndflade - hmmmmm det måtte man altså tænke lidt over og jeg snød lidt ;)

Jeg havde tre ting med, men tilsammen kunne de sagtens ligge i min knytte hånd ;)

Det som jeg så sammen med de andre kom at lære var, hvordan strikning kan have forskellige udtryk, alt efter hvad man bruger af tråd, så det var nogle spændende flader vi fik ud af eksperimenterne :)))))

- noget man aldrig får gjort derhjemme - man udvælger/køber sig en opskrift, køber noget garn (til sit i forvejen store lager ;)  ) og så går det derudad :)


- her er jeg så startet med at lægge frem - undskyld rodet - men mine tre ting er i  midten lidt til venstre i billedet - en skal/fliða på færøsk, håndlavet maskinbroderi på silke og vandopløseligt stof, på uddannelsen til Brodøse hos Bettina Andersen, en moseagat/sten og en almindelig perlemor-skal fra stranden på La Barossa i sydspanien :) - ferieminde


- her har jeg så skitset lidt op - noget luftigt noget med bobler - her ses mine tre ting bedre :)



Her er så "det luftige resultat" - jeg startede med fiskesnøre 0,3 mm i retstrik, og strikkede så bobler med Lopi garn fra Island - jeg synes resultatet er rigtig spændende og fantasien fik virkelig vinger - jeg synes det kan bruges til  mange ting, da det færdige resultat er blødt. Måske til et armbånd, om der monteres låse, det kan også udspændes og bruges til dekoration på en pude eller taske, og da det også er blødt og man vil noget helt ekstra, så kunne det bruges til kanter på ærmer og bol på en trøje måske ;)



- her har jeg strikket med et garn som veksler med at være middel tykt til meget tykt og så en blød metaltråd - en maske uldgarn og en maske metraltråd, og på vrangpinden har jeg forskudt maskerne - flot overflade - om man strikker med et tykt uldgarn og almindelig sytråd, bliver overfladen også meget spændende - det gjorde nogen andre :)




- underviseren havde en model af sin afslutningskollektion med, og denne havde en hæklet ryg, og da jeg syntes overfladen var så spændende, tog jeg hæklenålen frem - man har jo halvdelen af sit lager med for en sikkerheds skyld ;)


- nogle af modellerne vi fik vist frem, havde håndlavede knapper, og det måtte jo også afprøves - havde nogle vatkugler liggende fra et projekt for en tid siden ;) - der blev hæklet omkring vatkuglen og så blev perlerne syet på bagefter - jo jeg er en tålmodig sjæl :) 





- disse er strikket af Randi/underviseren - det er strikket som små balloner, og det som jeg syntes var nyt og spændende var, at hun havde stivet dem med almindelig husblas, så de kunne få og beholde ballon-faconen :)


- er er en anden deltagers  projekt - de bladlignende ting med haler er hæklet af gavepapir :)


Her er der strikket bobler, så det ligner en vindrueklase - her sidder boblerne på strikkeviren endnu, og jeg synes det ligner en halskæde :)



- denne dame kunne som i kan se, meget godt lide lilla og på sin vej til Nordens hus havde hun taget lyng med - flotte høstfarver.

Jeg fik ikke strikket så mange prøver, da jeg som sædvanlig også havde travlt med at observere, hvad de andre havde til inspiration, og hvad de fremstillede, men i stedet har jeg hovedet fyldt af ny inspiration :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar