lørdag den 19. april 2014

Stop spild af mad !

Overskriften på indlægget i dag har jeg set på forskellige artikler på nettet, det være sig blogs, nyhedssider og lignende. Jeg synes det er en rigtig sund og god holdning, men jeg tror mange ikke aner hvad de taler om, når de udtaler sig om, når de udtaler at alt skal bruges, og forleden dag da mig og manden fik lyst til friskfanget fisk :) 

- så syntes jeg at jeg ville tage nogle billeder i den forbindelse :) i relation til den formulering ;)

Det er længe siden min mand har været fisker, og en sjov historie fra dengang er, at pigerne troede han fiskede "frikadeller" færdige til at komme på panden, da han i samarbejde med kokken ombord på båden, engang havde lavet en del af fisken til frikadeller straks den var fanget, så da han kom hjem, var der både portioner med fileter og frikadeller ;) foruden det som gourmeterne i udlandet kalder "fermenteret" fisk :)

Tilbage til selve fisken :)

En bekendt af os har en båd, så jeg spurgte ham, om jeg kunne købe nogle hele fisk, næste gang han havde været ude og fiske, og forleden aften tikkede der en SMS ind som sagde, at tidligt næste morgen kunne fisk afhentes :)

Her er så en billedserie over hvad der skete :)


- en anhænger fyldt med torsk og hyse 


- til ære for fotografen ;)  en hyse


- og en torsk :)


- og så startes der med at skære fileter, først skæres den ene side delvis fri


- så den anden 



- her ligger der fisk på gulvet, mens der i kurven er skrog/ryg med hoveder og haler på ;)


- og her er intet spild af mad :)  selve ryggen og halen er blevet gravet ned omkring rabarberbedet i  haven, og hovederne er nu kommet i gryden :)


- her er billedet af et hyse-hoved - selve nakken er en delikatesse ;) og det har hotellerne her også fundet ud af og serverer det for deres gæster :)))))



- og imens hovederne simrer i vand tilsat salt, simrer rødløg i smør :)


- kogte hoveder klar til at sortere/skille ;)


- og her helt SIMPLE  

- kogte hyse- og torske hoveder med kartofler og opbagt mælkesovs med rødløg :))

mums mums

- og så det som min mand smiler ad - når jeg skiller fiskens hud og ben fra fiskestykkerne, leder jeg ind imellem benene i selve hovedets skelet efter ørestenene, som på færøsk kaldes nitrur og ser således ud


- jeg vil på et tidspunkt bruge dem til et eller andet kreativt :)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar