torsdag den 5. januar 2012

Magi

Godt nytår til alle jer som læser min blog.

Her ved årets start funderer man over mangt og meget - jeg har ikke så mange faste læsere registreret, og har nogle gange tænkt over, om jeg skulle blive ved med at poste indlæg, men gennem november og desember måned, da jeg har besøgt/deltaget i  forskellige julemarkeder, har mødt mange mennesker som har fortalt, at de følger min blog og da jeg bor i et lille samfund kan jeg med lethed konstatere at de ikke er registrerede. Dette har glædet mig meget at høre, så jeg vil fortsætte at poste forskelligt, som jeg håber mine læsere vil finde interessant.

Det første jeg vil vise jer et lidt specielt billede fra min hjembygd, hvor årsskiftet bliver fejret - dette billede synes jeg er rigtigt flot -  taget af en islænder


Det som foregår forud dette billede er, at der er en nytårsfest, som man melder sig til, der er god middag med underholdning og så omkring 23.30 gør man sig klar til det vi kalder fakkelbæring og bål - der laves en del store fakler klar og et bål. Da jeg var barn var der et mægtigt bål, hvor alle i bygden bidrog med alt muligt brændbart, men nogle gange blev det så stort, at der var fare for de omkring liggende bygninger. De seneste år er det blevet mere arrangeret, og har der været en gammel båd som bliver brændt (se billede).

Fakkelprocessionen starter et sted i bygden og undervejs går man først gennem en portal hvor der står 2011 i brændende tal og senere gennem en portal med årstallet 2012, og til sidst bliver alle faklerne smidt over båden.

Fejringen af årsskiftet har været markeret i Vágur alt det jeg kan huske, og de senere år er den mere arrangeret angående fakkelbæringen og bålet. Der er kommet en bestemt plads til selve bålet, ved siden af disse fakkelbærere smedet i jern


Mens fakkelprocessionen går gennem bygden, bliver der skudt lidt fyrværkeri, men da faklerne er kastet på bålet, bliver der skudt meget flotte raketter til vejrs og affyret andet flot fyrværkeri.

Bagefter er vores tradition at gå hjem og spise rejecocktail og kransekage :)


5 kommentarer:

  1. Hej Majken
    jeg læser med glæde din blog hver dag og jeg er vild med dine tanker og ideer så plizz bliv ved at skrive
    jeg kender godt det at der ligesom ikke er nogen der giver sig til kende, min blog har kun 3 faste læsere men det er også lige pt en blog jeg bruger til at vise hvad jeg laver på min uddannelse, men feedback gør altid en glad så her er et blogknus fra mig Hilsen Ida

    SvarSlet
  2. Jeg håber sandelig, du holder ved at skrive og vise billeder her på bloggen. Jeg får ikke altid skrevet på dine indlæg, men jeg kan garantere for, jeg læser dem alle - og det vil jeg gerne kunne blive ved med. kh Lone

    SvarSlet
  3. Hej Lone - du er den flittigste til at skrive på mine indlæg, så tusind tak for dem alle :)
    Kh Majken

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Sikke en fin måde at fejre nytåret på. Rigtig godt nytår og bliv endelig ved med at skrive. Jeg checker min liste næsten dagligt og læser altid det du skriver, selv om jeg ikke har været så flink til at kommentere. Hmm.. Det skulle måske være mit nytårsfortsæt. At kommentere mere, udover at tabe mig selvfølgelig:-)
    Mvh. Dorte på Frederiksberg

    SvarSlet