fredag den 27. januar 2012

Skønne broderier til nationaldragten

Gennem årene har jeg lavet meget kreativt, både traditionelt og nogle lidt usædvanlige ting - nogle gange har jeg fået bemærkninger fra mine omgivelser som "finder din mand sig i det", når jeg efter andres mening har afprøvet nogle lidt anderledes ting, og er kommet slæbende hjem med snavsede bil- og cykelslanger og andre efter mit hoved "skatte", som måske en dag kunne bruges til et eller andet projekt ;)

Nå men det vigtigste må vel være, at min mand og jeg finder ud af tingene - han er selv en Georg Gearløs/handyman, så vi er på bølgelængde og han spørger også nogle gange om gode råd, og han får også lov til at låne :) fra mit krea-rum.

Som sagt så blander han sig for det meste udenom, men for nogle måneder siden, da vi tre kvinder i huset igen var optaget af nationaldragten, kom han med en udtalelse om, at når jeg nu havde lavet så meget til mig selv og pigerne, så kunne han godt tænke sig at jeg lavede noget til ham. Desværre har det taget sin tid at komme i gang, fordi fruen altid kommer til at lave det hele fra bunden. Det som er sket nu er, at jeg er startet med at brodere vesten til nationaldragten, og med "fra bunden" mener jeg, at jeg satte mig ned og tegnede mønstret til broderiet ud fra mit eget sæt, og i dag har jeg så været på aftenskolehold i brodering og er startet på broderiet :)))))) 


Selve mønstret overført på mørkegrønt uldstof - desværre kommer farven ikke rigtig frem på billedet :(


Og så den smule jeg broderede i dag - der er laaaaaaaang vej igen ;) men et sted skal der jo startes, og jeg plejer at blive færdig på et eller andet tidspunkt med mine projekter :)


Selve mønstret er inspireret af dette sæt jeg broderede til mig selv for nogle år siden :)

Og så får i lige en kavalkade af billeder af smukke broderier, som de andre på holdet var i færd med at brodere :)








Billederne ovenover er alle af broderier til vesten til mandfolkedragten - som i kan se, er de meget forskellige 



Billederne herover er af broderier til kvindedragten


Skønt broderi - jeg kan ikke huske hvad det skulle bruges til - dug eller pude ?


- og her kan i så se alle regnbuens farver som der bruges af :)

3 kommentarer:

  1. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

    SvarSlet
  2. Så mye fint du broderer! Hyggelig at du blir med på min giveaway :)

    SvarSlet