lørdag den 5. maj 2012

Aftenskolen/glas

I vinter nærmere 4 aftener i februar/marts måned var jeg til undervisning i glas på aftenskolehold. De er lidt svært at arbejde med glas, når man ikke kender særlig meget til det, og glasset opfører sig ikke ens under brændingerne, og alt efter hvilke ting man laver, så skal der også være forskellige temperaturer i ovnen.  

Her ser i en frugtskål jeg lavede - meningen var at stykkerne skulle have skarpere kanter, men som i kan se, så har den fået runde former, nogle ender næsten som dråber, men den er fint buet i bund/sider :)


Vi havde blot fire timer hver aften, og slibningen tog ret lang tid, med slibemaskinerne som var der, men det blev så til disse to piger :)- jeg synes udtrykket i ansigterne er, ligesom de er lidt vrede, men øjnene er bare prikker med glasmaling, mens den streg som går fra øjnene ud til kanten, er metallet som jeg måtte lægge ind i glasset inden brændingen, da jeg skulle have det til at hæfte håret med efter brændingen - bedre en anden gang ;) kjolerne syntes jeg lykkedes godt, med den søde blomsterbort forneden :)


- og så til dette her - næsten som da man som barn forestillede sig Aladdins hule i eventyret - jeg har endnu engang lavet smykker til nationaldragten (var ikke helt tilfreds med dem jeg lavede sidste vinter), da mine piger ønsker sig en mere utraditionel nationaldragt


Således kommer det til at se ud foran, når de små stykker er syet på trøjen, brosjen sat fast øverst og så spændet nederst omkring livet


- nu mangler jeg at montere brosjen og spændet - jeg tror jeg vil finde materialer til det hos Læderiet eller Skindhuset :) - og så skal der findes stof til skørterne og derefter strikkes trøjer - uha uha det kommer til at tage tid :( - men det gør ikke så meget, vi har allerede de rigtige dragter med sølvsmykker og broderede tør- og forklæder 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar