tirsdag den 15. maj 2012

Lang week-end i Reykjavík



Sidste week-end var jeg sammen med mine kolleger i Reykjavik - Islands hovedstad. I får lige nogle billeder fra min strejfen rundt i byen  :)

Lørdag morgen var jeg til rundvisning i Harpan - det nye musikhus i Reykjavík

Her ser i bygningen udefra - den var lige så vidunderlig som jeg havde fået beskrevet :)


Huset bliver brugt hele tiden, og da vi kom gennem dette rum, var der nogle der øvede til et dramastykke - bemærk væggene i rummet, de er i flere lag, ydervægge, mellemrum og lameller, alt lavet således at akustikken er optimal, uanset om rummet bruges til forelæsninger eller musik.


Nærbillede af lamellerne - som i kan se er de ikke ens, og nogle drejer, også var der installeret lys, således at når det blev sat i gang via en computer var det styret således, at det lignede Nordlys gennem rummet 


Selve facaden og inde i bygningen var loftene i det store rum lavet i kuber. I første omgang kom jeg til at tænke på bi-kuber, hvor bierne laver sådanne rum at lagre honningen i, men jeg fik forklaret, at inspirationen var kommet fra en bestemt formation af store sten, som er blevet dannet i tidernes morgen, som kaldes "stabbagrót", som vi også har her på Færøerne :)


Her kan i så se et lille udsnit af "stabbagrót", hvorfra inspirationen er, og som er placeret på en gade i byen Reykjavík


På min vej gennem byens gader besøgte jeg butikken Kraum ,


hvor jeg så denne torsk, som var lavet til en lampe - jeg spurgte pænt om lov at tage billede ;)


Lidt traditionel grafitti :)


- og så lidt utraditionel grafitti :)


Lørdag aften spiste vi middag på Fiskafelagið, hvor forretten blev serveret i denne skål - jeg kunne  ikke lade være at tage billede, fordi da jeg var barn havde min mor samme slags ildfaste skål


- så vidt jeg husker, fik jeg mest fiskefrikkadeller serveret fra skålen, mens vi her fik en pragtfuld fiskeret :)


Om søndagen var jeg til gudstjeneste i Hallgrímskirkjan, og på min vej derop til kirken kom jeg forbi denne søde båd - da jeg var barn foldede min far altid sådanne både af aviser, og vi kom dem tit på hovedet som hatte - stadigvæk når min far sætter sig ned, og der findes et papirark i nærheden, så folder han små søde papirbåde :)


Indgangsdøren til kirkerummet 


selve kirken med de flotte loftshvælvinger 


og den vidunderlige døbefond

Efter gudstjenesten gik vi op i tårnet på kirken - med elevator hvor der blev trykket på 8 ;), så vi var laaaaangt oppe


Reykjavik fra tårnet i Hallgrímskirkjan - bagerst midt i billedet ser i en rund kuppel, det er restauranten Perlan, som drejer rundt mens man spiser, så i løbet af 2 timer, så har man set Reykjavík alle 360 grader rundt :)


Reykjavík sky-line fra Hallgrímskirkjan


Flot mosaik dekoration ved havnen - jeg tror bygningen blev brugt af det som svarer til Told og Skat


Den flotte udsigt til det skiftende vejr, mens vi spiste i Perlan søndag aften



Nogle skønne ting kom med hjem i kuffferten - dem skal i se så snart jeg har taget billeder af dem ;)

1 kommentar:

  1. Smukke billeder fra en smuk by.
    Jeg har desværre kun været der en enkelt gang, men da spiste vi i Perlan om aftenen, så det er sjovt at se den fra denne side

    SvarSlet